CZY JESTEŚ OSOBĄ WYSOKO WRAŻLIWĄ?

CZY JESTEŚ OSOBĄ WYSOKO WRAŻLIWĄ?

Zjawisko wysokiej wrażliwości po raz pierwszy znalazła swoją charakterystykę w książce „Czy jesteś szczególnie wrażliwy? Jak rozpoznać, zrozumieć i wykorzystać swoją wrażliwość” (1997) autorstwa Elaine N. Aron, amerykańskiej psycholożki i psychoterapeutki.

Różnica między osobami szczególnie wrażliwymi a „normalsami” polega na intensywniejszym przetwarzaniu informacji w mózgu przez tych pierwszych. Według autorki potrafią oni dostrzegać „subtelne, prawie podprogowe bodźce i posiadają ogromną wrażliwość nawet na subtelne jakości spostrzeżeń.”

Dzięki temu posiadają doskonałą intuicję i są szalenie kreatywni. Patrzą na życie trochę naiwnie, idealistycznie, z głębokim poczuciem sprawiedliwości i wyczulenia na jakąkolwiek krzywdę. Częściej niż inni myślą o przyszłości i przeszłości, zastanawiając się, jak najlepiej żyć, aby im samym oraz innym w ich otoczeniu, było dobrze.

Osoby wysoko wrażliwe potrafią zaskakująco dużo powiedzieć o drugim człowieku nawet po krótkim z nim kontakcie. Daj im zdjęcie znajomego, a dostaniesz całkiem sprawną „diagnozę”, jaki jest. Łatwo dostrzegają maski u innych, nie nabierają się na zewnętrzne pozory. Co też powoduje ich wyalienowanie i powątpiewanie w swoje postrzeganie: „skoro tylko ja to widzę, a inni nie, to może się mylę?”

Z drugiej strony, mnogość i skala natężenia przeżywanych doświadczeń powoduje u nich szybkie przeciążenie. Trudno im wytrzymywać to, „co wisi w powietrzu”, zwłaszcza, gdy inni tego nie czują i nie rozumieją. Przez to są bardzo podatni na stres, bywają drażliwi i mają skłonność do obniżonego nastroju. Wtedy ratują się samotnością – chwilowo wycofują się z życia, by odpocząć i nabrać sił.

W swojej pracy terapeutycznej często mam do czynienia z przecudnymi, szczególnie wrażliwymi ludźmi, którzy niekiedy swój dar traktują jak… przekleństwo. Zamiast ukochać go i uczynić z niego pożytek dla siebie i świata, na siłę próbują stać się innymi, niszcząc najważniejszą część siebie samych.

W odpowiedzi na pytanie: „Jakim chciałbyś być?” malują obrazek dość skrajny – człowiekiem bez „zbędnych” emocji, który szybko i sprawnie podejmuje właściwe decyzje. Pomijam już fakt, że nie ma ludzi, którzy spełniają powyższy opis w 100% w każdej sytuacji. Bardziej niepokoi mnie to, że z pięknego, kruchego kwiatu wolą stać się robotami, myśląc, że tak będzie „łatwiej” żyć.

 

Jak zatem zadbać o własną wrażliwość?

 

Pierwszym krokiem jest AKCEPTACJA. Jeśli utożsamiasz się z powyższymi opisami, to – gratulacje! – jesteś posiadaczem szczególnego daru, który dzielisz z jedną piątą ludzkości! Intuicyjnie, sercem odbierasz ludzi i sytuacje, nie zadowalają Cię pozory, potrafisz być świetnym przyjacielem!

W drugiej kolejności – DBAJ O SWOJĄ WRAŻLIWOŚĆ! Lekarz i psychoterapeuta dr Samuel Pfeifer daje następujące wskazówki:

  • Znajdź punkt równowagi między nadaktywnością a wycofywaniem się. Oba ekstrema są szkodliwe.
  • Naucz się rozumieć swój język ciała. Napięte mięśnie, migreny, osłabiona odporność – to wszystko mówi o tym, że potrzebujesz odpoczynku.
  • Zaakceptuj granice związane z Twoją wrażliwością. Nie porównuj się z najsilniejszymi.
  • Zarezerwuj sobie czas dla siebie samego i odpoczynek. Dyscyplina w tym zakresie jest konieczna!
  • Wysypiaj się.
  • Nie bierz na siebie nadmiernej odpowiedzialności.
  • Wyjaśnij innym swoją szczególną wrażliwość. Wtedy Twoje otoczenie może lepiej sobie z tym radzić.

 

TEST – CZY JESTEŚ OSOBĄ SZCZEGÓLNIE WRAŻLIWĄ?

  1. Zwracam uwagę na szczegóły w moim otoczeniu.
  2. Nastroje innych ludzi wpływają na mnie.
  3. Jestem bardzo wrażliwa na ból.
  4. Po stresującym dniu mam potrzebę wycofania się gdzieś, gdzie będę sam(a).
  5. Kofeina oddziałuje na mnie szczególnie mocno.
  6. Czuję, że silne światło, silne zapachy, głośne dźwięki, szorstkie materiały bardzo mi przeszkadzają.
  7. Głośne dźwięki potrafią wywołać we mnie lęk.
  8. Sztuka i muzyka bardzo mnie poruszają.
  9. Mam złożone, bogate życie wewnętrzne.
  10. Jestem bardzo sumienną osobą.
  11. Łatwo mnie przestraszyć.
  12. Jest dla mnie trudne, jeśli szybko muszę załatwić dużo spraw.
  13. Jeśli ludzie źle się czują w jakimś otoczeniu, to z reguły wiem, co należałoby zrobić, żeby to poprawić (np. przez zmianę oświetlenia albo ustawienia mebli).
  14. Łatwo się denerwuję, kiedy ktoś wymaga ode mnie, żebym zrobił(a) zbyt wiele rzeczy na raz.
  15. Bardzo się staram unikać błędów i o niczym nie zapominać.
  16. Unikam filmów i wiadomości zawierające sceny przemocy.
  17. Jeśli w moim otoczeniu jest duże zamieszanie, łatwo reaguję złością.
  18. Silne uczucie głodu wywołuje u mnie bardzo silne reakcje i wpływa na moją koncentrację i nastrój.
  19. Zmiany w moim życiu bardzo mnie niepokoją.
  20. Zauważam i doceniam delikatne, subtelne zapachy, niuanse smaków, dźwięków albo dzieł sztuki.
  21. Odczuwam jako nieprzyjemne, kiedy zbyt wiele rzeczy dzieje się na raz.
  22. Należy do moich absolutnych priorytetów, żeby unikać sytuacji, które mogłyby być dla mnie zbyt trudne emocjonalnie, które wprowadzałaby mnie w chaos.
  23. Głośne dźwięki i bardzo intensywne bodźce obciążają mnie psychicznie.
  24. Jeśli muszę konkurować z innymi ludźmi lub jestem obserwowany(a) podczas wykonywania jakiegoś zajęcia, staję się tak nerwowy(a) i niepewny(a), że wychodzi mi ono gorzej niż zwykle.
  25. Kiedy byłe(a)m dzieckiem, rodzice i nauczyciele uważali mnie za osobę nadwrażliwą lub nieśmiałą.
  26. Łatwo przytłaczają mnie silne wrażenia zmysłowe.
  27. Czasem czuję się tak przeciążony(a) nerwowo, że potrzebuję przez jakiś czas koniecznie pobyć sam(a).

 

WYNIK

Jeśli na przynajmniej 14 powyższych stwierdzeń odpowiedziałaś twierdząco, to prawdopodobnie jesteś osobą szczególnie wrażliwą.

Należy jednak pamiętać, że wynik żadnego testu psychologicznego nie jest w 100% wiążący.  Potraktuj wynik tego testu bardziej jako drogowskaz do lepszego rozumienia siebie, a niżeli wyrocznię.

Tak, czy siak, i tak jesteś wspaniała / wspaniały!

 

A jeśli chciał(a)byś więcej dowiedzieć się na temat szczególnej wrażliwości, to polecam:

  • Federica Bosco, „Mówili, że jestem zbyt wrażliwa”, Wydawnictwo Feeria 2019
  • Christel Petitcollin, Jak lepiej myśleć. Dla analizujących bez końca i wysokowrażliwych”, Wydawnictwo Feeria 2019
  • Christel Petitcollin, „Jak mniej myśleć. Dla analizujących bez końca i wysokowrażliwych”, Wydawnictwo Feeria 2019
  •  

    Autorka: Magdalena Jelonkiewicz-Bałdys