DEKALOG GESTALT

DEKALOG GESTALT

 

Psychoterapia w nurcie Gestalt to nie tylko sposób prowadzenia terapii, to również filozofia życia. Twórcą tego podejścia terapeutycznego jest Fritz Perls.

Główne założenia filozofii Gestalt zostały ujęte w tzw. Dekalog Gestalt, czyli 10 punktów do szczęśliwego i spełnionego życia:

  1. Żyj teraz – zwracaj uwagą bardziej na teraźniejszość, niż przeszłość i przyszłość.
  2. Żyj tutaj – zajmij się tym, co jest obecne, a nie tym, czego nie ma.
  3. Przestań sobie wyobrażać – doświadczaj tego, co rzeczywiste.
  4. Przestań niepotrzebnie myśleć – zamiast tego patrz i smakuj.
  5. Wyrażaj siebie – nie manipuluj, nie tłumacz, nie uzasadniaj, nie osądzaj.
  6. Poddaj się przeżywaniu nieprzyjemności i bólu, tak jak poddajesz się przeżywaniu przyjemności. Nie ograniczaj swojej świadomości.
  7. Nie akceptuj żadnego „powinieneś” z wyjątkiem tego, które naprawdę pochodzi od Ciebie samego.
  8. Weź pełną odpowiedzialność za swoje czyny, uczucia i myśli.
  9. Poddaj się temu jaki jesteś. Nie udawaj kogoś innego.
  10. Bądź sobą i pozwól być sobą innym.

 

Jako psychoterapeutka Gestalt wierzę, że każdy człowiek ma w sobie potencjał do tego, aby wieść spełnione i szczęśliwe życie. Aby to mogło się urzeczywistnić, potrzebne jest poszerzenie świadomości na temat tego, jak funkcjonujesz w świecie: kim jesteś, co robisz, jak żyjesz z innymi ludźmi, w jaki sposób sam sobie „utrudniasz” relacje.

W procesie terapeutycznym nauczysz się obserwować swoje myśli, pojawiające się wraz z nimi uczucia oraz śledzić własne reakcje na nie. Będę Cię zachęcać do brania odpowiedzialności za siebie i swoje wybory.

Na cyklicznych, cotygodniowych sesjach, będziemy skupiać się na chwili obecnej. Wydarzenia z przeszłości przywoływane są po to, aby uzmysłowić Tobie, co ukształtowało Twoją osobowość. Będziemy przyglądać się i zastanawiać, na ile znane Twoje dotychczasowe sposoby radzenia sobie w trudnych sytuacjach nadal sprawdzają się i przynoszą rozwiązanie, a na ile przeszkadzają i wymagają „remontu”.

Wówczas, przy mojej pomocy, poszukasz swoich nowych sposobów reagowania – takich, dzięki którym będziesz mógł budować bliskie i satysfakcjonujące relacje z innymi ludźmi, z dbałością o siebie i o innych.

Reasumując, cele psychoterapii Gestalt to:

  • integracja osobowości – czyli dojrzewanie poprzez poznanie i zaakceptowanie siebie we wszystkich blaskach i cieniach
  • świadome dokonywanie wyborów i branie odpowiedzialności za nie
  • nauka nowych form reakcji w sytuacjach trudnych
  • zmiana nawyków z niszczących na wspierające
  • nauka komunikacji wprost jako podstawy budowania relacji w oparciu o autentyczność
  • nauka stawiania i szanowania granic innych osób
  • zaprzyjaźnienie się ze sobą, pielęgnacja życzliwego podejścia do siebie samego
  • odnalezienia poczucia sensu i celu własnego życia.

 

Jeśli powyższe założenia przemawiają do Ciebie – zapraszam na pierwszą konsultację, która może stać się początkiem podróży w głąb siebie.

 

 

AUTORKA: Magdalena Jelonkiewicz-Bałdys

Tags: